Categorie: Hoofdklasse

13/02/2013


Hensel: “Meer verdienen in hockey: naar een ander competitiemodel”

In de afgelopen weken werd de Hockey India League afgewerkt. In vier weken tijd was de lucratieve competitie goed voor dikke salarissen, trok het sponsors aan en zette het hockey wereldwijd op de kaart. Zou zo’n systeem niet mogelijk zijn in Nederland? Een commercieel systeem opzetten met sponsors en rechten en voor de spelers interessante salarissen ? Hoofdklassehockey.nl  sprak met Jons Hensel over een eventuele opzet van een commercieel platform binnen Nederland. De Hockey India League was natuurlijk een spectaculair iets. Een groot event dat op een aansprekende manier in India wordt voorgeschoteld. Voor sponsoren is dat heel interessant. Zij kunnen in een korte periode relatief veel aandacht krijgen voor hun product of dienst.  “Als je een dergelijk systeem voor Nederland zou opzetten strijkt dat in tegen het gevoel zoals het er nu staat.” Het is voor sponsors veel lastiger om een langdurige competitie te ondersteunen dan een kort en spectaculair event, zoals een Olypmische Spelen waar de hele wereld naar kijkt. “De hoofdklasse heeft geen echt knal verhaal laat ik het zo maar zeggen,” aldus Hensel. De hoofdklasse wordt amper uitgezonden op de tv, omdat er bijna niemand naar kijkt. Zonde, volgens vele hockeyliefhebbers. Hensel: “Wil je meer spektakel en interesse krijgen van sponsoren en media, zou je de hele boel moeten omgooien.” Als het hockey meer aandacht wil genereren om het zo aantrekkelijk te maken voor een grote publiek, hoge salarissen voor de sporters, moet de competitie naar een ander format. “Hoe krijg je veel kijkers? Hoe kun je de waarde van je product, in dit geval hockey, omhoog gooien? Door spannende events te organiseren. Kijk naar de EHL. Via de regionale tv van Eindhoven keken daar 40.000 mensen naar de wedstrijd tussen Oranje Zwart – Bloemendaal. Dan kun je het verbinden en verkopen. Dat is in wezen nu het kernprobleem.” Zal hockey dan nooit groter worden dan dat het nu is? “Als je dat zou willen moet het naar een ander competitiemodel. Kijk naar het schaatsen. Dat kent een aantal weekenden waarin de top van de schaatswereld aan bod komt. Heel Nederland zit op dat moment te kijken. Dus dat is heel interessant voor sponsoren, want het bereik is groot. De Nederlandse hoofdklassecompetitie zou dan ook in een aantal weekenden moeten worden afgewerkt, maar dient dat de sport? Daar moet je goed over nadenken.” Korte periodes met een heel weekend hockey zou dus meer kijkers trekken, is aantrekkelijker voor sponsoren en gaat dus meer geld opleveren. Maar hockey is en blijft een familiesport waar elk weekend ieders kroost rondloopt. Volgens Hensel is het hart van de sport de jeugd en dat moet je zeker niet vergeten. Een dergelijk systeem, zoals de Hockey India League inclusief spelers aankopen via een veiling zou de hockeysport volledig verwoesten. Maar Hensel ziet ergens anders wel mogelijkheden in: “Ik ben er van overtuigd dat door wat er in India gebeurde hockey wereldwijd veel meer op de kaart heeft gezet. En dat is ook mijn gedachten vanuit de EHL om te kijken of het mogelijk is om een World Hockey League voor clubs te doen.” Hockey World  League voor clubs: een grootschalig event waar je als speler geld kunt verdienen, interessant is voor sponsoren en media.

Lees het hele bericht op HoofdklasseHockey.nl

Deel dit artikel met anderen
Gerelateerde artikelen:
  • Foto’s Hockey India League Floris Evers
  • Poll: wie wint de Hockey India League?
  • Hockey World League: Red Pathers door naar derde ronde
  • Jamie Dwyer en Sardar Singh grote publiekstrekkers Hockey India League
  • Hockey World League: India selectie bekend
  • Reageer op dit bericht